برو کار می‌کن، نگو بازنشسته‌ام! پدر در پدر پهلوان‌زاده‌ایم گذر‌های هنری به وسعت شهر | گزارشی از بخش جدید جشنواره هنر‌های شهری بهار ۱۴۰۴ درنگی در کم‌وکیف برگردان‌های منثور منظومه فردوسی، به‌مناسبت انتشار «شاهنامه منثور»، اثر گیتی فلاح‌رستگار رقابت ۲۴ گروه در جشنواره ملی سرود رضوی مستند «جانان» اثر فیلم‌ساز مشهدی، روی آنتن شبکه دو + زمان پخش انتشار مجموعه داستان «شرّ درونش» قسمت ۱۲ مسابقه مافیا دن، در شبکه خانگی رکوردشکنی تقاضا برای بلیت مشهد، هم‌زمان با پخش قسمت پایانی «پایتخت» حضور دیزنی با «زوتوپیا۲»، «الیو» و «داستان اسباب‌بازی ۵» در جشنواره انسی رکوردشکنی نمایش آنلاین | «پایتخت ۷» در تلوبیون ۱.۸۵ میلیارد دقیقه تماشا شد خانه منسوب به «سعدی» در حال ویرانی مجری مراسم جوایز امی ۲۰۲۵ را بشناسید زمان پخش فصل دوم سریال بی‌باک: تولدی دوباره صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۴ مروری بر حواشی سریال پایتخت ۷ | از جایگزینی سارا و نیکا تا سانسور چهار قسمت و پایان ناگهانی داستان
سرخط خبرها

«رنج» مانند «هنر» زبانی بین المللی دارد | گفتگو با کارگردان‌های مشهدی مستند «نجوا‌های شکسته»، به بهانه درخشش در فستیوال فیلم ژاپن

  • کد خبر: ۱۹۶۹۰۱
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
«رنج» مانند «هنر» زبانی بین المللی دارد | گفتگو با کارگردان‌های مشهدی مستند «نجوا‌های شکسته»، به بهانه درخشش در فستیوال فیلم ژاپن

شهرآرانیوز؛ مستند «نجوا‌های شکسته» به کارگردانی امیراطهر سهیلی و امیرمسعود سهیلی، کارگردان‌های مشهدی، پس از درخشش و جلب نظر منتقدان در فستیوال فیلم مستند یاگاماتای ژاپن، راهی اولین و بزرگ‌ترین جشنواره مستند داکیومتری اندونزی شد. این فیلم به تهیه کنندگی مهدی مطهر اولین اثر ایرانی است که به این جشنواره راه پیدا کرده است.

مرگ هر کودک یک رنج بین المللی است

امیراطهر سهیلی، کارگردان «نجوا‌های شکسته»، در گفتگو با ایسنا درباره این فیلم اظهار کرد: مستند «نجوا‌های شکسته» روایتگر شهری جنگ زده است که همه ساز‌های موسیقی شهر شکسته می‌شوند و پیرمرد هنرمند این شهر در تلاش است که با بازسازی ساز‌های موسیقی، روح مرده شهر را زنده کند. وی با بیان اینکه با جریان هنر در دنیا می‌توانیم شاهد اتفاقات بهتری باشیم، خاطرنشان کرد: امروزه ما در شرایطی به سر می‌بریم که هر روز اخبار زیادی از جنگ در سراسر دنیا به گوشمان می‌خورد و متأسفانه با حجم زیادی از خبر‌های بد روبه رو هستیم، درصورتی که به عقیده من تنها هنر است که می‌تواند انسان‌ها را از جنگ و خون ریزی
دور کند.

فردی که موسیقی دان، نقاش و هنرمند است نمی‌تواند باعث مرگ انسان دیگری شود و درواقع روح هنر است که مانع از این اتفاق می‌شود. کارگردان مستند «نجوا‌های شکسته» خاطرنشان کرد: در این مستند به دنبال این بودیم که نشان دهیم ممکن است در جریان جنگ انسانیت متبلور شود و دیگر شاهد جنگ و خون ریزی نباشیم.

هنر باعث به وجودآمدن حس مشترک میان مردم می‌شود و زبان مشترکی است که نیاز به ترجمه ندارد، همان طور که در سراسر دنیا با شنیدن یک موسیقی حتی با زبانی بیگانه حس مثبتی منتقل می‌شود. سهیلی درباره درخشش مستند «نجوا‌های شکسته» در جشنواره یاگاماتای ژاپن گفت: در شرایطی در جشنواره یاگاماتا ژاپن حضور داشتیم که فاصله جغرافیایی نسبتا زیادی با این کشور داریم و وجه مشترکی میان دو کشور وجود ندارد و شهروندان ژاپنی اطلاع چندانی از جنگ‌های سوریه، عراق و... ندارند. اما در پایان نمایش فیلم شاهد اشک‌های مخاطبان بودم. رضایت مخاطب از این مستند برایم بسیار خوشایند است.

وی با بیان اینکه رنج مشترک و هنر باعث تأثیرپذیری مستند «نجوا‌های شکسته» و درخشش آن شده است، اظهار کرد: در همه دنیا تجربه جنگ و مرگ وجود دارد و تنها هنر و روح انسانیت است که باعث گذر از این اتفاقات می‌شود. در این مستند در تلاش بودیم با به تصویرکشیدن کشته شدن کودکان بی گناه، این حس مشترک را منتقل کنیم و مرگ یک کودک -چه به خاطر جنگ چه به دلیل بیماری- یک رنج بین المللی است.

کارگردان مستند «نجوا‌های شکسته» افزود: رنج نیز مانند هنر، زبانی بین المللی دارد و مربوط به یک مرزوبوم نیست. همه عوامل تلاش کردند بتوانیم فیلمی با فرم جهانی تولید کنیم و مستند روایتی جهانی‌تر داشته باشد و همه این عوامل در تأثیرپذیری مستند تأثیر بسزایی داشته اند.

اولویتم ارتباط مخاطب با فیلم است

امیرمسعود سهیلی، دیگر کارگردان مشهدی این مستند، با اشاره به درخشش مستند «نجوا‌های شکسته» در جشنواره یاگاماتا ژاپن اظهار کرد: مستند «نجوا‌های شکسته» روایتگر تلاش یک هنرمند برای بازگرداندن یک زندگی عادی به مردم شهر است و وجوه انسانی این موضوع باعث شد مستند دیده شود و هیئت داوران نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

وی افزود: جشنواره یاگاماتا از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره‌های مستند در دنیا، به خصوص در آسیاست و حضور در این جشنواره برای ما بسیار حائز اهمیت است، چون جشنواره «یاگاماتا» برخلاف سایر جشنواره‌ها هر دو سال برگزار می‌شود و طبیعتا تعداد آثاری که در این جشنواره حضور دارند بیشتر است و رقابت سختی نیز وجود دارد. حضور در این جشنواره برای هر فیلم ساز افتخار بزرگی است.

کارگردان مستند «نجوا‌های شکسته» با بیان اینکه هیچ گاه در جشنواره‌ها به خاطر جوایز و حمایت مالی شرکت نکرده ام، گفت: همیشه تنها حضور و دیده شدن فیلم در جشنواره‌ها و ارتباط و رضایت مخاطب از فیلم، برایم اهمیت دارد و از اینکه بتوانم از لحاظ فکری تغییری در مخاطبان به وجود بیاورم، برایم اهمیت بیشتری دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->