ماجرای عجیب آهنگ «تنهاترین عاشق» که به نام فریدون فروغی دست‌به‌دست می‌شود! + فیلم چرا تکرار «پایتخت ۶» پخش نمی‌شود؟ روایت پردیس پورعابدینی از سکانس ملاقات شرعی با شهاب حسینی در «گناه فرشته» + فیلم برگزاری گردهمایی کارشناسان روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در مشهد مقدس بازیگر فیلم سینمایی «اخراجی‌ها ۲»: روش تدریس تام‌کروز در «تاپ‌گان» متعلق به یک خلبان ایرانی است خانه انیمیشن UP در دنیای واقعی + فیلم و عکس معاون وزیر فرهنگ: سابقه ایران و عراق در حوزه فرهنگ و ارتباطات درخشان است درباره زنده یاد حسن حامد، نمایشنامه نویس و کارگردان فقید مشهدی| خاموشی در اوج درخشش کاش سریال بود! | درباره «مست عشق»، فیلم مهم حسن فتحی بازدید هیأت رسانه‌ای ایران از مؤسسه العلمین عراق + تصاویر ویژه‌برنامه «کوی محبت» در شب شهادت امام جعفر صادق (ع) + زمان پخش فیلم‌های سینمایی تلویزیون برای تعطیلات آخر هفته (۱۳، ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان تعطیلی سینما‌های مشهد به مناسبت شهادت امام‌جعفر‌صادق‌(ع) ناگفته‌های پردیس پورعابدینی درباره «فرشته» ستاره‌بازی سهم اندک ادبیات معاصر در دانشگاه مسئله ساده انگاشتن امری به غایت پیچیده | دقایقی پای درددل‌های دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ استاندار نجف در دیدار با هیات رسانه ای ایران: جمهوری اسلامی در زمینه های مختلف پیشرفت دارد | روابط عراق با ایران استراتژیک است + تصاویر گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض»
سرخط خبرها

«رنج» مانند «هنر» زبانی بین المللی دارد | گفتگو با کارگردان‌های مشهدی مستند «نجوا‌های شکسته»، به بهانه درخشش در فستیوال فیلم ژاپن

  • کد خبر: ۱۹۶۹۰۱
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۰
«رنج» مانند «هنر» زبانی بین المللی دارد | گفتگو با کارگردان‌های مشهدی مستند «نجوا‌های شکسته»، به بهانه درخشش در فستیوال فیلم ژاپن

شهرآرانیوز؛ مستند «نجوا‌های شکسته» به کارگردانی امیراطهر سهیلی و امیرمسعود سهیلی، کارگردان‌های مشهدی، پس از درخشش و جلب نظر منتقدان در فستیوال فیلم مستند یاگاماتای ژاپن، راهی اولین و بزرگ‌ترین جشنواره مستند داکیومتری اندونزی شد. این فیلم به تهیه کنندگی مهدی مطهر اولین اثر ایرانی است که به این جشنواره راه پیدا کرده است.

مرگ هر کودک یک رنج بین المللی است

امیراطهر سهیلی، کارگردان «نجوا‌های شکسته»، در گفتگو با ایسنا درباره این فیلم اظهار کرد: مستند «نجوا‌های شکسته» روایتگر شهری جنگ زده است که همه ساز‌های موسیقی شهر شکسته می‌شوند و پیرمرد هنرمند این شهر در تلاش است که با بازسازی ساز‌های موسیقی، روح مرده شهر را زنده کند. وی با بیان اینکه با جریان هنر در دنیا می‌توانیم شاهد اتفاقات بهتری باشیم، خاطرنشان کرد: امروزه ما در شرایطی به سر می‌بریم که هر روز اخبار زیادی از جنگ در سراسر دنیا به گوشمان می‌خورد و متأسفانه با حجم زیادی از خبر‌های بد روبه رو هستیم، درصورتی که به عقیده من تنها هنر است که می‌تواند انسان‌ها را از جنگ و خون ریزی
دور کند.

فردی که موسیقی دان، نقاش و هنرمند است نمی‌تواند باعث مرگ انسان دیگری شود و درواقع روح هنر است که مانع از این اتفاق می‌شود. کارگردان مستند «نجوا‌های شکسته» خاطرنشان کرد: در این مستند به دنبال این بودیم که نشان دهیم ممکن است در جریان جنگ انسانیت متبلور شود و دیگر شاهد جنگ و خون ریزی نباشیم.

هنر باعث به وجودآمدن حس مشترک میان مردم می‌شود و زبان مشترکی است که نیاز به ترجمه ندارد، همان طور که در سراسر دنیا با شنیدن یک موسیقی حتی با زبانی بیگانه حس مثبتی منتقل می‌شود. سهیلی درباره درخشش مستند «نجوا‌های شکسته» در جشنواره یاگاماتای ژاپن گفت: در شرایطی در جشنواره یاگاماتا ژاپن حضور داشتیم که فاصله جغرافیایی نسبتا زیادی با این کشور داریم و وجه مشترکی میان دو کشور وجود ندارد و شهروندان ژاپنی اطلاع چندانی از جنگ‌های سوریه، عراق و... ندارند. اما در پایان نمایش فیلم شاهد اشک‌های مخاطبان بودم. رضایت مخاطب از این مستند برایم بسیار خوشایند است.

وی با بیان اینکه رنج مشترک و هنر باعث تأثیرپذیری مستند «نجوا‌های شکسته» و درخشش آن شده است، اظهار کرد: در همه دنیا تجربه جنگ و مرگ وجود دارد و تنها هنر و روح انسانیت است که باعث گذر از این اتفاقات می‌شود. در این مستند در تلاش بودیم با به تصویرکشیدن کشته شدن کودکان بی گناه، این حس مشترک را منتقل کنیم و مرگ یک کودک -چه به خاطر جنگ چه به دلیل بیماری- یک رنج بین المللی است.

کارگردان مستند «نجوا‌های شکسته» افزود: رنج نیز مانند هنر، زبانی بین المللی دارد و مربوط به یک مرزوبوم نیست. همه عوامل تلاش کردند بتوانیم فیلمی با فرم جهانی تولید کنیم و مستند روایتی جهانی‌تر داشته باشد و همه این عوامل در تأثیرپذیری مستند تأثیر بسزایی داشته اند.

اولویتم ارتباط مخاطب با فیلم است

امیرمسعود سهیلی، دیگر کارگردان مشهدی این مستند، با اشاره به درخشش مستند «نجوا‌های شکسته» در جشنواره یاگاماتا ژاپن اظهار کرد: مستند «نجوا‌های شکسته» روایتگر تلاش یک هنرمند برای بازگرداندن یک زندگی عادی به مردم شهر است و وجوه انسانی این موضوع باعث شد مستند دیده شود و هیئت داوران نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

وی افزود: جشنواره یاگاماتا از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین جشنواره‌های مستند در دنیا، به خصوص در آسیاست و حضور در این جشنواره برای ما بسیار حائز اهمیت است، چون جشنواره «یاگاماتا» برخلاف سایر جشنواره‌ها هر دو سال برگزار می‌شود و طبیعتا تعداد آثاری که در این جشنواره حضور دارند بیشتر است و رقابت سختی نیز وجود دارد. حضور در این جشنواره برای هر فیلم ساز افتخار بزرگی است.

کارگردان مستند «نجوا‌های شکسته» با بیان اینکه هیچ گاه در جشنواره‌ها به خاطر جوایز و حمایت مالی شرکت نکرده ام، گفت: همیشه تنها حضور و دیده شدن فیلم در جشنواره‌ها و ارتباط و رضایت مخاطب از فیلم، برایم اهمیت دارد و از اینکه بتوانم از لحاظ فکری تغییری در مخاطبان به وجود بیاورم، برایم اهمیت بیشتری دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->